vineri, 18 septembrie 2009

Raritati 8. Ornamente 'vintage' pe cladirea teatrului Ion Creanga

Pana ieri nu remarcasem ca pe cladirea teatrului Ion Creanga din Piata Amzei exista cateva medalioane, probabil omagiind istoria orasului. Primul dintre ele seamana cu ceea ce am vazut nu mai departe de azi dimineata (pe niste panouri expuse in Pasajul Universitatii) ca fiind prima pecete a Bucurestiului, din vremea lui Mihnea Turcitul. Nu am idee cine si cand le-a facut, dupa cum nu stiu nici de cand dateaza cladirea teatrului (anii 30?) si ce destinatie initiala a avut. Literele astea au vreo noima? Trebuie sa aiba, da n-o gasesc. Aici parca scrie ceva de un voievod. Iar aici de Radu Cretulescu. As fi zis ca e Bucur. Buna-vestire, probabilIn pozitia centrala un vultur, inscriptia pare sa spuna "Antonie Voievod" Si asa mai departe. Asteptam sa ne spuna cineva povestea acestor ornamente.

6 comentarii:

Raiden spunea...

Eu de ceva vreme stiu ornamentele, le am pozate frontal fara soare, daca vrei iti dau tie pozele sa ilustrezi mai bine articolul.

Cred ca radu Oltean e in masura sa povesteasca ceva despre aceste blazoane.

Stefan spunea...

Pe a treia, cu Radu Cretulescu, in emisfera dreapta a medalionului este o semnatura, ISR sau ISL sau cam asa ceva. Vezi ce litere sunt, poate putem sa tragem niste concluzii. Mie imi plac imaginile. O sa incerc sa vad ce scrie. Cred ca e slavona. Sau e amestecatura.

radu spunea...

da, mulzumesc, pentru alea din dreapta, mascate de tevi, daca se poate. bucurestiinoisivechi[a]gmail punct com

armyuser spunea...

Este foarte probabil să fie reproduceri ale unor peceți ”domnești”.

armyuser spunea...

Am publicat nişte lămuriri aici.

Unknown spunea...

Am vazut explicatiile furnizate de armyuser. Sunt foarte utile, dar cred ca legenda cel putin uneia din peceti necesita un amendament, iar la celelalte pot sa contribui cu lectiunea si glosarea. E.g., poza 1 de aici este identificata in lucrarea lui Lahovary (fig. 16) ca fiind "pecetea judeţului Bucureştean." Nu o sa redau in scriptio continua si voi omite literele care "nu se pronunta"; cu aceste precizari, textul arata asa: "siio peceto varoş bucureşti", ceea ce inseamna "aceasta este pecetea orasului bucuresti".
Legenda pecetii lui Radu Cretulescu (4 aici, figura 14 la Lahovary) necesita completare: "radul creţlescul vel dvornic" (destul de transparent, "Radu Cretulescu mare vornic" - si nu, n-am mancat o litera din nume). Etc, etc. Revin mai incolo, eventual si cu "documentele justificative", ca sa nu credeti ca bat campii :)